Συνέντευξη στο Red Talk
January 9, 2022
ΟΜΙΛΙΑ “Η ΑΝΑΓΚΗ ΥΠΑΡΞΗΣ ΑΥΤΟΝΟΜΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ”
June 10, 2022

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΝΟΣΗΣΗ ΑΠΟ COVID-19

Λεπτομέρειες Άρθρου:
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΝΟΣΗΣΗ ΑΠΟ COVID-19
του Πέτρου Παππά*

Με την έξαρση της μετάδοσης του στελέχους Όμικρον του ιού SARS-COV2, που προκαλεί την νόσο Covid-19, ένα μεγάλο κομμάτι της παγκόσμιας κοινότητας προσβάλλεται καθημερινά από τον ιό. Η ανάρρωση από τη νόσηση από τον Covid-19 ποικίλει από άνθρωπο σε άνθρωπο και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως η βαρύτητα της προηγηθείσας νόσου, η ηλικία των ασθενών καθώς και τα ενδεχόμενα υποκείμενα νοσήματα που ο καθένας έχει.

Ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για την ταχύτερη ανάρρωση από τον Covid19 και τον περιορισμό των επιπλοκών του (post-covid σύνδρομο ή long covid) είναι οι διατροφικές επιλογές που θα κάνει ο κάθε άνθρωπος στην περίοδο της ανάρρωσής του. Ιδιαίτερα σημαντικά για την ταχύτερη "αποκατάσταση" του οργανισμού μετά την νόσηση με Covid19 είναι:

- Η επαρκής πρόσληψη θερμίδων από τους ανθρώπους που αναρρώνουν από τον Covid19. To ανθρώπινο σώμα εξαντλείται, κατά κανόνα σημαντικά, από την λοίμωξη με αποτέλεσμα η επαρκής ενεργειακή πρόσληψη μετά την νόσηση να είναι απαραίτητη για την ταχεία αποκατάσταση του ανοσοποιητικού συστήματος, της σωματικής δύναμης και της γενικότερης ευεξίας.

- Η αυξημένη λήψη πρωτεϊνών. Η απώλεια μυϊκού ιστού από την κατάκλιση που επιβάλει ο ιός αλλά και από την πυρετική κίνηση μπορεί να αναστραφεί ταχύτερα από την αυξημένη λήψη πρωτεϊνών μετά την λοίμωξη. Κατά κανόνα απαιτούνται 25 με35 γραμμάρια πρωτεΐνης σε καθένα από τα 3 ημερήσια γεύματα και 10 έως 20 γραμμάρια πρωτεΐνης σε καθένα από τα 2-3 snacks της ημέρας. Η προσθήκη γαλοπούλας, τυριού, γιαουρτιού και ξηρών καρπών στην καθημερινή διατροφή μπορεί να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση. Τα άτομα που ζυγίζουν πάνω από 100 kg χρειάζονται ακόμη μεγαλύτερη πρόσληψη πρωτεϊνών προκειμένου να αποκαταστήσουν συντομότερα την λειτουργικότητα τους.

- Σημαντική για την αποκατάσταση του μυϊκού ιστού και την καρδιακή λειτουργία είναι η σταδιακή ένταξη τόσο σε προπόνηση δύναμης με βάρη αλλά και η έναρξη αερόβιας άσκησης.

- Η πρόσληψη βιταμίνης C. Οι περισσότεροι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η πρόσληψη 200-500 mg βιταμίνης C την ημέρα, είναι επαρκής για να αντλήσει κανείς τα οφέλη της. Υποστηρίζεται η υπεροχή της πρόσληψης της από την διατροφή σε σχέση με την χορήγηση συμπληρωμάτων. Τροφές όπως οι κόκκινες πιπεριές, τα πορτοκάλια, τα ακτινίδια, το γκρέιπφρουτ, το μπρόκολο και το λάχανο είναι ιδιαίτερα πλούσιες σε βιταμίνη C.

- Ο Ψευδάργυρος (Zn). Tα φυσιολογικά επίπεδα ψευδαργύρου είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος .Τόσο η έλλειψη ψευδαργύρου όσο και τα υψηλότερα του φυσιολογικού επίπεδα του, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ψευδάργυρου στους άντρες είναι 11 mg και στις γυναίκες 8 mg. Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ψευδάργυρο είναι τα στρείδια, τα καβούρια, το μοσχαρίσιο κρέας, τα φασόλια, τα κάσιους και οι κολοκυθόσποροι.

- Η βιταμίνη D. Έχει αποδειχθεί ότι η βιταμίνη D είναι κάτι περισσότερο από μια απλή βιταμίνη. Είναι στην πραγματικότητα μια ορμόνη και εμπλέκεται στην λειτουργία πολλών διαφορετικών συστημάτων από την υγεία των οστών έως τη λειτουργία των μυών και του ανοσοποιητικού συστήματος. Για την ενεργοποίηση της βιταμίνης D απαιτείται η έκθεση στον ήλιο για 30 τουλάχιστον λεπτά 3 φορές την εβδομάδα. Η συσνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη βιταμίνης D είναι 600 IU (15 mcg) για ηλικίες έως 70 ετών και 800 IU (15 mcg) για ηλικίες άνω των 70 ετών. Η βιταμίνη ανευρίσκεται κυρίως σε τροφές όπως το μουρουνέλαιο, οι πέστροφες , ο σολομός, τα λευκά μανιτάρια, οι σαρδέλες και τα εμπλουτισμένα με βιταμίνη D γαλακτοκομικά προϊόντα.

- Η εντερική υγεία Η διατήρηση της φυσιολογικής χλωρίδας του εντέρου μας είναι ιδιαίτερα σημαντική για την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών που λαμβάνουμε από την διατροφή. Η πρόσληψη προβιοτικών μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της εντερικής χλωρίδας, η οποία συχνά διαταράσσεται από την νόσο Covid. H κατανάλωση γιαουρτιού, κεφίρ, φρούτων, λαχανικών, φασολιών και δημητριακών ολικής αλέσεως βοηθάει σημαντικά στην κατεύθυνση αυτή.

- Η πρόσληψη ασβεστίου, η επαρκής ενυδάτωση και η πρόσληψη ω-3 λιπαρών είναι επίσης ιδιαίτερα σημαντικά για την περίοδο αποκατάστασης μετά από την νόσηση από Covid19.

Συμπεράσματα

Η αποκατάσταση μετά από τη νόσηση με Covid19 απαιτεί χρόνο, συστηματική διατροφική και σωματική προσπάθεια. Η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας πρωτεΐνης σε κάθε γεύμα, η διατροφική πρόσληψη βιταμινών C και D, η πρόσληψη τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε ψευδάργυρο, η έναρξη σωματικής άσκησης και η επαρκής ενυδάτωση καθώς και ύπνος θα οδηγήσουν σε μια ταχύτερη αποκατάσταση του σώματος στην προ covid λειτουργία του και στην οχύρωση του απέναντι σε μελλοντικές υγειονομικές απειλές.

O Πέτρος Παππάς είναι Γενικός - Οικογενειακός Ιατρός - Επειγοντολόγος. Διευθυντής του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών στο Γενικό Νοσοκομείο Κιλκίς. Διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Μέλος Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Συντονιστής Εκπαίδευσης Γενικής Ιατρικής Νομού Κιλκίς. Συντονιστής Ομάδας Υγείας για την εκπαίδευση και αλληλεγγύη στα άτομα 3ης ηλικίας του Ινστιτούτου Καταναλωτών - νέο ΙΝΚΑ.